| M28 adatok
A MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG által tervezett, a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártott M28 sorozatú mozdonyokkal kezdődött a dízel-tolatómozdonyok beszerzése. A könnyű tolatószolgálatra készült mozdonyokat kétféle (mechanikus és hidraulikus) hajtásrendszerrel gyártották. Mindkét hajtásrendszerű mozdony gépezeti elrendezése azonos. A mechanikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor négyfokozatú sebességváltót hajt, amellyel egybeépített irányváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. A hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor gyorsító áttétellel hajtja az egy nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet, amely kardántengellyel hajtja a kétfokozatú sebességváltót és az irányváltóval egybeépített fokozatváltót. A fokozatváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. 1955-1959 között a mechanikus hajtásrendszerű mozdonyból 24 db és a hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyból 10 db készült a MÁV számára. A mozdonyokba korszerűsítésük során a győri Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motorját (teljesítmény: 100 kW, fordulatszám: 1500 1/min) építették be. A mozdonyok jól beváltak a hazai iparvállalatoknál is.
| |
|
|
| Általános adatok: |
_
|
| Tengelyek száma |
2
|
| Tengelyelrendezés |
B
|
| Nyomtáv |
1435 mm
|
| Ütközők közti hossz |
8030 mm
|
| Tengelytávolság |
3560 mm
|
| Legnagyobb magasság |
3650 mm
|
| Legnagyobb szélesség |
3150 mm
|
| Kerékátmérő |
950 mm
|
| Legkiseb bejárható pályaívsugár |
50 m
|
| Szolgálati tömeg |
19 tonna
|
| Legnagyobb tengelyterhelés |
96 kN
|
| Maximális sebesség |
50km/h
|
| Dízelmotor: |
_
|
| Típusa: |
D 2156 HM 6
|
| Névleges teljesítménye |
100 kW
|
| Névleges fordulatszáma |
1500 fordulat/perc
|
| Hengerek száma |
6
|
| Elhelyezkedésük |
soros
|
| Hengerátmérő / lökethossz |
121 / 150 mm
|
| Üzemanyagkészletek: |
_
|
| Tüzelőanyag |
270/370 kg
|
| Kenőolaj |
20 kg
|
| Hűtővíz |
150 liter
|
| Homok |
100 kg
|

| |