| M41 Adatok
A nem villamosított fővonalak személyszállító vonatainak továbbítására kezdődött meg 1972-ben a Ganz-MÁVAG gyártmányú, hidraulikus hajtásrendszerű, M41 sorozatú dízelmozdonyok beszerzése. A mozdonyba beépített dízelmotor két nyomatékmódosítóból és irányváltóból álló hidrodinamikus hajtóművet hajt. A hajtómű kardántengelyek közvetítésével hajtja a két forgóvázba épített négy kerékpárt. A vonatok fűtéséhez szükséges villamos energiát a dízelmotorral hajtott szinkron- generátor fejleszti. Az M41 sorozatú mozdonyok vontatási tulajdonságuk miatt különösen jól beváltak az elővárosi személyforgalomban. A mozdonyokhoz készült vezérlőkocsi vezetőállásában elhelyezték mindazon kezelő- és ellenőrző szerveket, amelyek szükségtelenné tették, hogy toltvonati üzemben a mozdonyon kezelő személy tartózkodjon. A mozdonyokból a MÁV-nak 1972-1984 között 114 db készült.
| |
|
|
| Általános adatok: |
|
| Tengelyek száma |
4
|
| Tengelyelrendezés |
B'B'
|
| Nyomtáv |
1435 mm
|
| Ütközők közti hossz |
15500 mm
|
| Forgócsap távolság |
8560 mm
|
| Forgóváz-tengelytávolság |
2400 mm
|
| Szélső tengelytávolság |
10960 mm
|
| Legnagyobb magasság |
4230 mm
|
| Legnagyobb szélesség |
3092 mm
|
| Kerékátmérő |
1040 mm
|
| Legkiseb bejárható pályaívsugár |
80 m
|
| Szolgálati tömeg |
66 tonna
|
| Legnagyobb tengelyterhelés |
165 kN
|
| Maximális sebesség |
100 km/h
|
| Dízelmotor: |
|
| Típusa: |
12 PA4-185
|
| Névleges teljesítménye |
1324 kW
|
| Névleges fordulatszáma |
1500 fordulat/perc
|
| Hengerek száma |
12
|
| Elhelyezkedésük |
V
|
| Hengerátmérő / lökethossz |
185 / 210 mm
|
| Üzemanyagkészletek: |
|
| Tüzelőanyag |
2550 kg
|
| Kenőolaj |
185 kg
|
| Hűtővíz |
540 liter
|
| Homok |
400 kg
|

| |